Ouderen en krachttraining

Na ongeveer je 70e levensjaar neemt je spiermassa flink af. Soms wel met 25%. Maar wist je dat krachttraining op latere leeftijd dit proces remt en je zelfs nog spiermassa kan opbouwen op latere leeftijd?

De gevolgen van een vermindering van spiermassa zijn onder andere een verhoogde kans op:

  • Hart- en vaatziektes
  • Een hoge bloeddruk
  • Een verlaagde stofwisseling
  • Meer moeite om jezelf in het dagelijks leven te redden
  • Instabiliteit
  • Depressieve stemming en een lager libido

Een belangrijke oorzaak van de afname van spiermassa is dat ouderen minder in beweging zijn dan jongeren mensen.

Voor ouderen kan krachttraining veel invloed hebben op het behoud van de gezondheid. Krachttraining bij ouderen hangt namelijk samen met allerlei positieve effecten, waaronder een:

  • minder hoge bloeddruk
  • betere stemming
  • verhoogde botdichtheid
  • verhoogde coördinatie, balans, spierkracht en spiermassa. Deze aspecten zijn belangrijk omdat je dan beter in staat bent om langer zelfstandig te blijven in het uitvoeren van de dagelijkse activiteiten
  • sportieve ouderen hebben een betere kwaliteit zenuwbundels, waardoor je beter vooruit kunt denken, keuzes maken en handelen.

Hoe vaak moet ik aan krachttraining doen?
Een toename van spiermassa kan al ontstaan bij een trainingsfrequentie van 2x per week. En het in stand houden van spiermassa lukt al door 1x per week te trainen. Je bent nooit te oud om te beginnen. Hoe vroeger je begint, des te beter.
Ben je boven de 55 jaar, dan hebben we  voor jou naast de gewone trainingen ook 55+ fitness op dinsdag 10:30u en woensdag 9:00u en 55+ fitgym op maandag 10:00u. Indien gewenst kunt je een afspraak maken voor een intake-gesprek en uiteraard maken we graag een trainingsschema toegespitst op jouw wensen!