Afvallen en krachttraining

Krachttraining

Krachttraining wordt vaak geassocieerd met het verkrijgen van enorme spieren en de angst hiervoor, met name bij vrouwen. Dit beeld is volledig ongegrond. Krachttraining is een verzamelterm voor een breed spectrum aan manieren waarop trainen met weerstanden is toe te passen.

Een extreem zwaar gewicht optillen, maar dit niet vaker dan een keer kunnen doen, heeft op den duur een heel ander trainingseffect dan een licht gewicht een “oneindig” aantal keren kunnen verplaatsen. Tussen deze twee uitersten ligt natuurlijk nog een breed scala aan mogelijkheden wat betreft trainingssoort en trainingseffect.

 

Krachttraining en spieren

Van krachttraining wordt ik toch erg “breed”?
Slechts een hele specifieke manier van trainen, heeft groei van de spieren tot gevolg. Zelfs al zouden vrouwen in het algemeen trainen voor opbouw van spieromvang, dan blijkt dit in de praktijk maar moeilijk te lukken. Zelfs het merendeel van de mannen stuit hierbij op moeizame vorderingen. Grote spieren ontwikkelen, vereist een bepaalde lichamelijke aanleg en jaren van keihard trainen.

Vrouwen missen over het algemeen deze aanleg wat onder meer verband houdt met een bepaalde hormoonhuishouding. Krachttraining en duidelijk zichtbare spiervergroting zijn dus zeker niet per definitie hetzelfde. Spieren worden hoe dan ook wel sterker door krachttraining. Wat krachttraining eventueel aan extra spierweefsel oplevert is in het kader van vetverlies zeer welkom.

De “mooie vormen” van het lichaam worden veroorzaakt door de aanwezigheid van spieren. Vergeet dus alle praatjes die beweren dat je van krachttraining “grote, logge spieren” zou krijgen. Complete onzin.

Slanker in plaats van lichter

image001

Hoe verbetert krachttraining mijn figuur?

Waarom is het van belang dat je alleen vet kwijtraakt en geen spieren? Spieren nemen minder ruimte in dan hetzelfde gewicht aan vet (ongeveer 4 x minder ruimte dan vet). Wanneer er dus een kilo vet verruild wordt met een kilo spierweefsel, neemt het gewicht dus niet af maar de omvang is wel duidelijk minder. Nog een voordeel van spieren is dat ze ook in rust energie verbruiken en zorgen dus voor extra vetverbranding.

Een toename van spiermassa kan dus heel goed inhouden dat de het lichaam slanker wordt, zonder dat er sprake is van grote spieren. Wij spreken dan ook liever van afslanken dan van afvallen.

Belangrijk dus om te onthouden: hoe meer spier des te hoger je vetverbranding, hoe minder vet des te kleiner je omvang.