Tai Chi

De voordelen

  • Voor iedereen toegankelijk
  • Het kan geen blessures opleveren
  • Het vergt weinig oefenruimte
  • Positief effect op de gezondheid
  • Stimuleert herstel bij blessures en ziekte

In het kort

Tai Chi is een reeks oefeningen in een bepaalde volgorde, waarbij elke beweging in harmonie met een goede ademhaling, één keer uitgevoerd wordt. Door de zachte, vloeiende bewegingen gaan onze spieren zich ontspannen en komen we tot rust. De oefeningen dwingen ons ook tot concentratie zodat we even loskomen van de dagelijkse beslommeringen en in de oefeningen eveneens een meditatief aspect vinden. Dat maakt Tai Chi zo heilzaam voor de gezondheid.

Meer over Tai Chi

Tai chi is een van meest diepzinnig Chinese gevechtskunsten. Oorspronkelijk was tai chi zowel energiek als rustig, opgebouwd uit harde, zachte snelle en langzame bewegingen. De gracieuze, langzaam vloeiende stijl van het tegenwoordige Tai Chi Chuan, gecombineerd met totale ontspanning van lichaam en geest is pas rond 1930 door de familie Yang ontwikkeld. Master William C. Chen was de beste leerling van grootmeester Chen Man Ching (Yang style).

Master Chen heeft zijn eigen vorm ontwikkeld met instemming van zijn sifu (leraar). Deze staat nu bekend als de praktische Tai chi, de vorm van 60 bewegingen (Yang style). Deze vorm is voor iedereen toegankelijk, het kan geen blessures opleveren, het vergt weinig ruimte om te oefenen. Er wordt binnen de vorm en door middel van losse voorbereidende oefeningen gewerkt met de vitale energie (chi) en ontspanning. Dit heeft met name een preventief effect op de gezondheid, alsmede een geweldige ondersteunende werking bij herstel van ziekte en blessures. Kenmerkend zijn de hoge standen die weinig lichamelijke inspanning vergen en daardoor het ontspannen bewegen makkelijker maken. Maar let wel, het is van oorsprong een vechtkunst en daardoor een mogelijkheid tot zelfverdediging, uiteraard dienen de bewegingen dan op een snel tempo uitgevoerd te worden.

TaiChi“Kijken naar Tai Chi heeft niet veel nut”

Tot slot dient opgemerkt te worden dat alle genoemde voordelen zich intern manifesteren. Met andere woorden: kijken naar tai chi heeft niet veel zin. Je moet het gewoon ervaren, meedoen. Hoe langer je oefent, hoe groter het effect, hoe beter merkbaar de ontspanning en stroming in je lichaam.

Voor wie zijn de lessen?

Door de aard van de oefeningen, kan iedereen deelnemen, jong en oud(er), zowel mensen die het zuiver doen voor de beweging en de gezondheid, als mensen die het willen leren om zo hun budotechnieken te verbeteren.

Reserveer snel een gratis proefles!

Kijk voor de lestijden op het rooster