Pilates

Pilates is een bewegingsmethode ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Het bestaat uit oefeningen van het buik-, bekken-,  en lage rug gebied. Mobilisatie van de rug, stabiliteit van het bekken en versterken van de diepe buikspieren vormen de basis. Pilates versoepelt en versterkt lichaam, verbetert je houding, bevordert je lichaamsbewustwording en brengt je lichaam in balans!pilates2

De voordelen zijn ook merkbaar buiten de sportzaal. Een sterkere transverse buikspier beschermt je onderrug en verbetert je houding. Je houdt je buikspieren en je zit rechter aan je bureau, in de auto en aan de eettafel.

Pilates versterk de transverse spier, de diepe buikspier die een soort band vormt in je lichaam. Een sterke transverse buikspier geeft je meer uithoudingsvermogen bij bijna alle andere fysieke activiteiten, of je nu zwemt of hardloopt op een loopband.

pilatesHoewel de nadruk van Pilates oefeningen op de kern ligt, heeft de rest van je lichaam er ook baat bij. Pilates heeft een aantal oefeningen voor je onderlichaam die je lange, slanke dijbeenspieren en strakke billen geeft. Daarnaast helpen oefeningen als het Pilates-opdrukken je borst en je armen te verstevigen (wat je buste strakker maakt wanneer je een vrouw bent) zonder dat je meteen heel gespierd wordt.

Pilates is veilig en bijna iedereen kan profiteren van deze vorm van training die een gemiddelde tot lage inspanning vergt.

Topsporters en professionele dansers gebruiken Pilates niet alleen om kracht op te bouwen en letsel te helpen verminderen, maar ook voor verbetering van flexibiliteit en wendbaarheid . Beoefenaars houden van  Pilates om de positieve effecten op het lichaam:

  • vorming en versterking van de kern spiergroepen
  • verhoogd lichaamsbewustzijn
  • letselpreventie
  • meer flexibiliteit en controle
  • betere houding en balans
  • het vergemakkelijken van bewegen in het dagelijkse leven

 

pilates1

Kijk voor de lestijden op het rooster